Met ingang van 17 april 2024 is het rentepercentage voor ons Flexibel Sparen product gewijzigd naar 3,00%.
Blog|Groei activiteiten draagt bij aan recordwinst Bigbank over 2019

Groei activiteiten draagt bij aan recordwinst Bigbank over 2019

Bigbank heeft over 2019 een recordwinst behaald van 24,5 miljoen, 39% hoger dan over 2018. De kredietportefeuille van de groep bereikte ook een nieuwe recordomvang van 473,5 miljoen euro, terwijl het vermogen van de bank groeide tot 574 miljoen euro.

"Ons doel is om de hoogst gewaardeerde aanbieder van digitale financiële diensten te zijn in alle landen waarin we actief zijn. Daarom hebben we ons vorig jaar gericht op het verbeteren van de kwaliteit van onze diensten en het stroomlijnen van onze werkprocessen", aldus Martin Länts, voorzitter van de directie van Bigbank. “Onze winst in 2019 brak records omdat onze activiteiten groeiden en de kwaliteit van onze kredietportefeuille aanzienlijk verbeterde. Bovendien waren onze activiteiten over het algemeen veel kosteneffectiever.”

Dankzij de sterke groei van de nettowinst steeg het groepsvermogen met 16,4% tot 141 miljoen euro in 2019, wat betekent dat de bank goed gekapitaliseerd is. "We hebben voor onszelf een substantiële kapitaalbuffer gecreëerd en ons beleid en onze praktijken op het gebied van risicobeheer en algemene managementprincipes aanzienlijk verbeterd. Onze deposito's laten ook op lange termijn betere rendementen zien dan pensioenfondsen, wat betekent dat onze klanten ook in de toekomst de kans krijgen om hun geld tegen goede rendementen te investeren in deposito's," aldus Martin Länts.

Bigbank heeft in 2019 in alle acht landen waarin de bank actief is, het nieuwe realtime informatiesysteem ’Nest’ is geimplementeerd. Dat dekt het merendeel van de kernprocessen van de bank en is gekoppeld aan externe registers en afwikkelingssystemen in een aantal landen. De diensten van de bank kunnen nu in hun geheel digitaal worden afgenomen. "Nest laat onze medewerkers die vanuit huis werken onder meer toe om alles wat ze nodig hebben veel effectiever te doen en daardoor de kwaliteit van de klantenservice optimaal te houden", legt Länts uit. "Er verandert niets voor onze klanten als onze medewerkers vanuit huis werken."

Länts voegt eraan toe dat de bank in 2019 een nieuwe activiteit heeft geïntroduceerd. "We hebben vorig jaar Corporate Banking opgezet om de dienstverlening naar zakelijke klanten te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen", zegt hij. “We kunnen in de Baltische staten nu zakelijke klanten bedienen. Naast Estland en Litouwen zijn we begonnen met het aanbieden van zakelijke leningen in Letland en hebben we nieuwe producten aan ons portfolio toegevoegd, zoals kleine leningen voor bedrijven.”